Muzische voorstelling Rosas

VORTEX TEMPORUM

Anne Teresa De Keersmaeker, Rosas & Ictus

 
 
Ik heb voor deze voorstelling gekozen omdat ik dit nog nooit eerder had gezien. Een voorstelling rond dansen. Ik had al een interactieve voorstelling met media, een voorstelling met veel muziek en beeld, maar nu ook één met veel dans. En hoe! Ik ben in positieve zin verschoten van alle mooie dingen die ik heb gezien tijdens de voorstelling van Anne Teresa De Keersmaeker en haar Rosasteam.
 
 
Dit schreef de website waar ik mijn tickets heb gekocht:
"Voor Anne Teresa De Keersmaeker, die geboeid wordt door de complexiteit van hedendaagse muziek, is Vortex Temporum het stuk dat het afgelopen decennium haar aandacht vasthield. Zorgvuldig opgebouwd en met een verfijnd timbre biedt dit rijpe werk van de Franse componist Gérard Grisey enerzijds spectrale harmonie gebaseerd op de natuurlijke akoestische eigenschappen van klanken en anderzijds cirkel- en spiraalvormige bewegingen, ook een handelsmerk van Rosas. In deze voorstelling bundelen Rosas-dansers en Ictus-muzikanten de krachten in een gezamenlijke zoektocht om nieuwe tijdsbelevingen te scheppen. Met choreografische contrasten van geluid, gebaren van muzikanten, bewegingen van dansers en ruimtelijke dynamiek, onderzoekt De Keersmaeker hoe tijd kan inkorten en uitdeinen, wervelen en uitlopen."

http://www.demunt.be/nl/danse/329/



Daarom heb ik voor dit stuk gekozen. Omdat het zo aantrekkelijk leek.


Doelgroep
De dansvoorstelling is geschikt voor volwassenen.

Inhoud
Er zit niet echt een duidelijk verhaal in de voorstelling. Waar het allemaal om gaat is tijd.
De voorstelling is opgebouwd rond muziek. Vanuit die muziek worden bewegingen opgebouwd. Beweging ter plaatse maar ook in de ruimte. Wanneer ik mijn ogen dicht deed en luisterde naar de klanken die de dansers produceerden met de stoelen of met hun ledematen, was het precies een perfect geheel.

Productie
Het is een voorstelling van Anne Theresa De Keersmaeker. Rosas is het dansersensemble en de productie-en spreidingsstructuur rond choreografe / danseres Anne Teresa De Keersmaeker. Met Fase, four movements to the music of Steve Reich, haar debuut uit 1982, trok zij meteen de aandacht van de internationale dansscène. De afgelopen 27 jaar heeft ze samen met haar dansersgezelschap een indrukwekkende reeks choreografieën gecreëerd. Rosas staat voor een danskunst van het pure schrijven met bewegingen in ruimte en tijd. De relatie tussen beweging en muziek staat centraal.

Opzet
Ik heb gekozen voor deze tentoonstelling omdat het me zelf ook interesseert.

Aanbod
Het aanbod is eerder beperkt. Er is muziek en dans. Deze twee werken in voortdurende wisselwerking. De voorstelling wordt gebracht in België, maar ook in Amsterdam, Parijs en andere grote steden.

Muzische talen
Niet alle muzische deeldomeinen komen aan bod.
Muziek: De muziek die we horen is van Gérard Grisey
Beweging: De danseressen bewegen voortdurend op de muziek.